Historie

In het seizoen 1975/1976 werd er door de afdeling zaalvoetbal van de toenmalige omnivereniging SV Sparta voor het eerst deelgenomen aan de competitie. Zaalvoetbal startte met twee teams. Het eerste team bestond uit jeugdleiders van het veldvoetbal en het tweede bestond uit oud-Sparta. De eerste wedstrijden vonden plaats op 12 september 1975. Sparta 2 won met 6 - 5, en Sparta 1 verloor met 2 - 1.

In 1975 waren er 24 leden. De afdeling zaalvoetbal werd opgestart door een aantal jeugdleiders. Na het eerste seizoen startte men in het seizoen 1976/1977 met drie teams en dertig leden. In 1977 speelde Sparta 1 in de eerste klasse. Oud-Sparta, het toenmalige tweede, stopte na dit seizoen.

Opmerkelijk bericht

Ook in diverse persberichten werd melding gemaakt van de prestaties van de vereniging. Zo moest een wedstrijd gestaakt worden omdat het in de sporthal regende. Het volgende bericht stond in De Telegraaf:

Zaalvoetbalwedstrijd gestaakt wegens regenval.
Tijdens een zaalvoetbalwedstrijd van de ZVV Sparta Nijkerk in sporthal Watergoor werd de wedstrijd gestaakt. De oorzaak was hevige regenval.
Door de hevige regenval kon het dak van Watergoor het niet droog houden. Regenwater lekte en kwam op de vloer terecht. De vloer werd spekglad, spelers gleden in de plas uit en de scheidsrechter besloot, geheel terecht, de wedstrijd te staken.

SV Sparta wordt ZVV Sparta

Door de jaren heen groeide de vereniging naar meer teams. Zo waren er seizoenen bij met twee jeugdteams en een damesteam. Toen SV Sparta opgeheven werd, ging de afdeling zaalvoetbal als zelfstandige vereniging verder. ZVV Sparta was toen eigenlijk echt geboren, maar de eerste jaren tellen zeker mee. Iedere afdeling hield de naam Sparta. Vandaar dat er Sparta korfbal, Sparta basketbal en Sparta veldvoetbal bestaat.

In de jaren als zelfstandige vereniging waren er ups and downs. Kampioenschappen werden gevierd, maar ook degradaties waren niet te vermijden. Financieel was het altijd moeilijk om zaken rond te krijgen. Uiteindelijk waren er nog slechts senioren herenteams actief. Het aantal leden liep sterk terug.

Tot ongeveer het seizoen 2000/2001. Nieuwe impulsen en activiteiten brachten het zaalvoetbal weer onder de aandacht van velen. De vereniging groeide ieder jaar sterk. Nu staat ZVV Sparta Nijkerk voor twee zaken. Prestatief voetbal op hoog niveau voor de selectie en daarnaast vele teams die recreatief zaalvoetbal spelen. Sportiviteit staat centraal.